Mezi armyshopy bují jistý nešvar: Dostupnost zboží – u dodavatele.
Pokud čtete tento portál, s velkou pravděpodobností nakupujete několikrát ročně v armyshopech. Takže jste si také zřejmě všimli, že jich v posledních dvou letech přibývá jak hub po dešti. Ne těch, které mají sklad, potažmo kamennou prodejnu, ale virtuálních, přesněji s virtuálním zbožím. Je na čase věnovat tomuto fenoménu pár řádek…
Cílem článku není někoho ostrakizovat a odsuzovat. Je v pořádku, že se lidé snaží podnikat. A je pochopitelné, že se nechtějí vzdát jistot svého původního zaměstnání, takže jako nejméně rizikovou formu volí zakládání e-shopů a jejich spravování po večerech. Základní doménu, webhosting a redakční systém s grafickou šablonou dnes pořídíte už od tří tisíc ročně. A zboží? To pořizovat přeci nemusíte. Objednáte ho u jiného obchodu, teprve až si někdo objedná u vás. Marže tak sice máte malé, ale měsíčně si přivyděláte pár tisíc. Tím, že se po práci stavujete na poště a přeposíláte.
Dříve to chodilo jinak. Kdo to myslel s obchodem vážně, sebral úspory nebo si vzal bankovní úvěr, v práci dal výpověď a oznámil rodině, že místo k moři pojede na Mácháč. Webovky musel nechat od základu naprogramovat, taky si pronajmul minimálně kočárkárnu, no a dalších mnoho měsíců dřel čtvrnáct hodin denně, aby získal „dodavatele“ použité armádní výstroje, kontrakty s jejími výrobci a dovozci, ale také zákazníky. Což znamenalo investovat hodně do reklamy, objíždět o víkendech military akce, přes týden být k dispozici zákazníkům i zvědavcům v tom malém krámečku…
Není pochyb o tom, že „otcové zakladatelé“ armyshopů u nás vyšlapali svou pílí a odříkáním cestičku všem těm, kteří se v daném segmentu rozhodli přiživit posléze. Etablovali zde různé značky a zahraniční trendy, pomohli zákazníkům se zorientovat. Patří jim za to velký dík. Pokud se dnes mají dobře, tak zaslouženě.
Zákazník si sice může pomyslet, že nyní raketově přibývající konkurence pro něj bude mít pozitivní přínosy – širší výběr zboží a jeho nižší ceny. Ani jedno se ale nekoná. Nabídka drtivé většiny těch nových armyshopů vypadá jako přes kopírák, dominují v ní dovozy z Číny a značka MFH. A ceny jsou spíše vyšší, protože zboží není nakupováno do zásoby v množství, které je podmínkou velkoobchodní slevy. Těží prostě z toho, že je zobrazí internetový vyhledávač, že tak nějak jsou.
Z toho plynou další zápory, které zákazníky doslova poškozují. Na prvním místě jsou to problémy s dodací lhůtou. V lepším případě už při objednávce víte, že vlastně nevíte, kdy zásilku obdržíte. V horším případě překupník nedodrží lhůtu, kterou uvádí. Plně stačí, když si objednáte dva kusy stejného zboží, jenže on drží skladem vždy jen jeden kus a další objedná, až když ho prodá. Překupník vám také může po pár dnech oznámit, že zboží už nebude mít nikdy, přestalo se vyrábět. Popřípadě se zdražilo, takže až ho znovu naskladní, máte si stovku připlatit.
Vše čerpáno z vlastní zkušenosti za poslední tři měsíce ve třech armyshopech! Je opravdu nepříjemné, když potřebujete na víkendovou akci batoh, zaplatíte předem, v pátek čekáte zásilku, a když se ptáte, kde je, zjistíte, že bude příští nebo přespříští týden. Můžete sice vyrazit z práce dřív a pokusit se pořídit batoh v nějaké kamenné prodejně, peníze z pochopitelně stornované objednávky virtuálního batohu se vám ale na účet vrátí nejdříve v pondělí, takže pokud máte před výplatou, tak smůla. Možná by se mělo ustanovit ze zákona, že nesmíte prodat něco, co fyzicky nemáte.
Ale pojďme k dalším záporům virtuálních armyshopů. Některé doslova kopírují popisy zboží z konkurenčních e-shopů, jiné si vystačí jen s kopií fotografie. Když zašlete dotaz na velikost, hmotnost nebo nedejbože detaily, které ani zkopírované popisy neobsahují, nedozvíte se nic. Překupník, který zboží fyzicky nemá, ho nemůže prohlédnout a odpovědět. Protože nemá denní osobní kontakt se zákazníky ani dodavateli, nedokáže vám dát ani nějakou praktickou radu, podělit se o zkušenost. Vlastně je otázka, zda se vůbec oboru věnuje jinak než provozem virtuálního e-shopu.
Tohle všechno odnášejí především méně zkušení zákazníci, třeba začínající hráči airsoftu nebo trampové. A bohužel, mohou takový přístup považovat za standard. V důsledku tedy virtuální e-shopy poškozují armyshopy s tradicí a patřičnou kvalitou – nejen přebíráním zákazníků, to snad není tak markantní, ale především formováním negativní pověsti celého „odvětví“.
Ale jak tomu čelit? Možná zavedením nějakého spolehlivého hodnocení armyshopů? Ovšem kdo navštíví nejprve rozcestník se seznamem a hodnocením obchodů, když vyhledává googlováním názvů zboží? Spíše je třeba, aby se zákazníci chovali zodpovědně a nesobecky sdíleli své zkušenosti – špatné i vynikající. A aby byli rovněž obezřetní. Poznat virtuální e-shop je snadné: 1) Nemá většinu zboží skladem, nýbrž u dodavatele/na objednání. 2) U zboží neuvádí popis vůbec nebo je velice strohý a obecný. 3) Nenabízí žádné skutečně značkové zboží. 4) Skladba jeho zboží je nesourodá, nemá jednotící ideu. 5) Grafický layout webovek se nápadně podobá dalším, které jste už viděli. 6) Nemá kamennou prodejnu. 7) Když se podíváte do výpisu z živnostenského/obchodního rejstříku, nemá historii delší než pár let.
Nakonec byste možná čekali výpis těch e-shopů, které zklamaly výše uvedenými postupy. Lepší ale bude uvést ty, které v 99,9 % případech a vědomě rozhodně nezklamou:
Určitě mezi takové patří Frogman a Marines Shop – oba mají mimo jiné společné, že bohaté zkušenosti a entuziasmus přetavují i ve vlastní vývoj a produkci. Samozřejmě sem patří Armed, který vedou veteráni a zaměstnávají další bývalé vojáky. Vše vlastní šije TacticalPro. Masově rozšířené je zboží Miltec – ve své „low-costové“ kategorii je dobré a když ho pořídit, tak u Sturm-Miltec. Pro trampování nebo pořízení něčeho „old-schoolového“ je tu Vojenský prodej a General Army. No a pro airsoft jednoznačně Anareus. Existuje navíc velké množství kamenných armyshopů, které leckdy e-shop ani nezřizují, když máte však cestu kolem, určitě nakoukněte – bývají dražší, ale občas ukrývají úžasné poklady, no a svému oboru rozumí a poradí.
Samozřejmě zaběhnutých obchodů v daných kategoriích je více, však je asi znáte. Problém je, že jak si googlujete to kýžené zboží, zavedou vás výsledky vyhledávání do těch nových e-shopů, kde zkrátka s velkou pravděpodobností narazíte. Pokud si chcete ušetřit zklamání nebo třeba jen promarněný čas jejich prohlížením, zkuste prostě příště hledat to, co potřebujete, nejprve v obchodech, kde jste už v minulosti spokojeně nakupovali. Je to nakonec rychlejší a protože čas jsou peníze, tak i levnější.