Vést armyshop není pro každého (1): S Honzou Třískou o MARINES-SHOP.
Před týdnem jsem se už poněkolikáté rozčílila nad přístupem nově vyrojených e-shopů s army/outdoor výstrojí, napsala o tom článek a místo výčtu těch, které mě zklamaly, jsem raději uvedla ty, které fungují. Honza Tříska jako provozovatel jednoho z nich mi napsal poděkování, tak jsem si řekla, že ho vyzpovídám. A nabídnu to i ostatním (zadarmo – reklamu jim dělá dobrá pověst). Nahlédnout pod pokličku obchodu je jednak zajímavé, možná vás to dokonce inspiruje k vlastnímu podnikání, doufám ale také odradí ty, kteří by to chtěli šidit a přidat se k zástupům novodobých zlatokopů…
Jak člověka napadne založit armyshop?
Tak vzhledem k tomu, že k military a vojenství mám vztah už od relativně mladého věku, někdy od 12ti let, tak jsem k tomuto odvětví tíhnul vždy. Začalo to výlety s kámošem na čundry, přešlo to k reenactingu AČR formou military airsoftu, kde jsem díky své šikovnosti sháněl nedostupné vybavení pro kolegy z jednotky. S tím byly spojeny první nákupy u firem dodávajících armádní vybavení a tehdy to vlastně celé začalo.
Tehdy mě samozřejmě ještě nenapadlo, že bych někdy založil něco jako armyshop, po škole jsem několik let sloužil u Vězeňské služby ČR, ale práce mě nenaplňovala natolik, abych to dělal celý život. Napadlo mě, že bych se svému military koníčku mohl věnovat i tak, abych se jím živil. Oslovil jsem i některé army obchody se zájmem o práci, ale když jsem zjistil, jak jsou vedeny nebo co prodávají, velice rychle jsem si to zase rozmyslel.
Chtěl jsem vybudovat něco, co tady do té doby nebylo a nabízet zboží, které do té doby v ČR nikdo nenabízel. Někdy v té době jsem se seznámil s mým budoucím obchodním partnerem a kamarádem Michalem Fenclem, s kterým jsme si řekli, že do toho půjdeme po hlavě. A i když nás všichni varovali a snažili se nám naše plány rozmluvit, netrvalo to ani půl roku a kamenná prodejna měla slavnostní otevíračku, a tak se začala psát historie Army a Outdoor obchodu MARINES-SHOP.
Takže jsi byl od začátku přesvědčen, že otevřeš kamenný obchod? Protože spousta lidí se do armyshopů dnes pouští jen v podobě eshopů. Jak bylo složité sehnat místo, peníze na nájem, zboží na vystavení a na sklad?
Od začátku jsme věděli, že kamenná prodejna je naprostý základ a bez toho to nepůjde. Měli jsme jasnou představu o tom, jak chceme fungovat, co chceme nabízet a jaké chceme našim zákazníkům poskytovat služby. A to jen s virtuálním eshopem prostě nejde.
Najít vhodné místo pro prodejnu je ovšem velice složité. A když jej najdete, stojí v centru Prahy hrozné peníze. Bylo velikým štěstím, že jsme našli obchod přímo na I.P. Pavlova, který byl volný. Sami jsme si jej zrekonstruovali, což trvalo asi 2 měsíce. Počáteční investice byla v řádu statisíců, což je zpětným pohledem naprosto směšná částka, kterou jsme však v té době dávali ze svých úspor dohromady s odřenýma ušima, protože přeci jen dva mladí kluci moc velké životní úspory nemají. Vsadili jsme tak vlastně vše na jednu kartu. Byl to takový ALL-IN, jak se v hazardu říká, ale vyplatilo se nám to.
www.marines-shop.com - prodejna před dvěma roky
V čem spočívala ta jasná představa o sortimentu? Vy jste tedy měli připraven seznam nějakých značek zboží, o které usilujete, a začali s nimi jednat?
Začínali jsme s originálním vybavením USMC a US ARMY, které jsme dováželi přímo z USA. Problém nastal, když některá položka prostě nebyla skladem u dodavatele anebo se změnila její cena, což byly faktory, které jsme nemohli ovlivnit. To naše zákazníky bohužel moc nezajímalo a způsobovalo to problémy. Časem se změnil i kurz dolaru, což vedlo ke zvýšení cen, poptávka po tomto sortimentu se snížila a my jsme už věděli, že jen originály obchod neuživíme. Spousta lidí nejen z profesionální sféry, ale i z civilu, poptávala levnější a kvalitní oblečení například od firmy Helikon Tex, které jsme zařadili do nabídky, ale pořád to nebylo ono.
S výběrem exkluzivních značek nám pomohly jak osobní zkušenosti s konkrétními produkty, tak nápady kamarádů, co bychom mohli dovážet, protože by zde o to mohl být zájem. Tímto jim chci poděkovat. Oslovení takových firem není vůbec jednoduché, emaily vlastně ani moc neřeší, takže jsme i v brzkých ranních hodinách volali přímo do firem, které nás zajímaly, oslovili je a pokud nestačil telefonát, domluvili jsme si osobní setkání v Las Vegas na veletrhu SHOT SHOW, kde jsme získali skvělé kontakty, s některými partnery jsme se viděli osobně a obchodu takové jednání určitě prospěje, když ,,týpek" z Ameriky vidí, že o jejich produkty máte opravdu zájem a neváháte kvůli pár minutám přeletět půl světa, abyste se s ním pozdravil a domluvil spolupráci.
Když procházím různé nové e-shopy s military a outdoor zbožím, tak mám dojem, že 95 % jejich zakladatelů složí prvních 500 euro a jede za ně nakoupit do velkoobchodu MFH.
To je sortiment opravdu spousty obchodů a já záměrně říkám obchodů a ne armyshopů, protože obchod, který prodává od dřevěných hraček až po kopie různých produktů světových značek, prostě nemůže být považován za armyshop.
My jsme měli nějakou představu, jinak by to ani nešlo, horší je pak u každého exkluzivního dodavatele první objednávka, která se rovná z pravidla několika tisícům až desetitisícům dolarů na první nákup, aby se s vámi taková firma vůbec bavila.
Je nějaká značka, jíž si vážíš nad míru než ostatních, protože bylo opravdu těžké ji získat?
Těch značek je víc a nerad bych nějakou vynechal. Určitě za zmínku stojí značky jako Camelbak, Mayflower, Eye Safety Systems, Oakley, Salomon, Danner, Rite In The Rain, v neposlední řade Mystery Ranch, ale osobně mám největší radost z kanadské značky Arc'teryx LEAF (military sekce), kterou bereme jako jediní v ČR napřímo. Jejich přístup, preciznost prezentace, špičkové produkty a služby jsou na hodně vysoké úrovni.
Je nějaký značka, o kterou usiluješ, ale ještě ji z nějakých důvodů v nabídce nemáš?
Máme v plánu pár zajímavostí, ale zatím bych nerad čeřil vody a nechám si to jako “obchodní tajemství“.
www.marines-shop.com - prodejna nyní
Jaký k Tobě chodí typ zákazníků? Dá se to nějak vymezit?
Spektrum zákazníků je hodně široké. Od profesionálů, kteří přesně ví, pro co jdou, například když se vybavují na mise do Afghanistánu. Přes outdoorové nadšence, hráče airsoftu až po zákazníky, kteří se jdou poradit, co koupit za konkrétním účelem. Jako například cestovatelé do exotických zemí, účastníci expedic, ale i maminky, které chtějí dětem koupit pořádnou láhev do školy nebo boty do lesa, které něco vydrží.
Co vývoj vlastních věcí? Jestli mě paměť neklame, navrhnul jsi kalhoty?
Nerad bych si přivlastňoval návrh, ale podstatnou měrou jsem se já a lidé okolo mě podíleli na vývoji verze vz.95, která je dnes velice oblíbená a mezi profesionály rozšířená. Osobně mě vývoj výstroje a doplňků velice baví. To je jeden z důvodů, proč jsme zakoupili firmu Combat Shield, která na trhu působí téměř 20 let, ale potřebuje čerstvou energii. Do toho velice slibného projektu jsme s kolegou vstoupili, nakoupili materiály, moderní stroje a opět rozjeli výrobu. V současné době se tak věnujeme i vývoji a výrobě profesionální výstroje pro ozbrojené složky mnoha zemí světa.
A jak se to dá postíhat? Máš zaměstnance? Jak jejich počet roste? Zaměstnáváte třeba nějakého veterána?
Stíhat to musím. Samozřejmě máme zaměstnance, bez kterých by to nešlo, a jejich počet se samozřejmě zvyšuje, abychom mohli spolehlivě pokrývat poptávku a neměli mezery ve výrobě. Veterána zatím nezaměstnáváme, ale už jsme o tom uvažovali. Pracovních příležitostí je sice docela dost, ale lidé by měli dělat to, co je baví, takže si myslím, že právě veterán by rád pracoval v armyshopu nebo ve firmě, která vyrábí výstroj, a může tak předat své zkušenosti dalším lidem formou hmatatelného výsledku nebo rady, než aby dělal někde v kanceláři administrativní činnost.
Ještě zpět k tomu vývoji. Můžeš říct, co dalšího nabízíš nebo vyvíjíš krom těch kalhot?
V současné době pracujeme na další verzi bojových kalhot s pár modifikacemi, dále to jsou nehořlavá trika pod neprůstřelné vesty (Combat Shirt), bojové blůzy, Sniper smocky (bundy pro odstřelovače) ale také potahy na helmy, obaly na karimatky, různá pouzdra a sumky. Je toho hodně, ale výrobní kapacita bohužel není nafukovací, takže zrovna na věci vz.95 je mnoho poptávek, ale ještě chvilku to potrvá.
Dost si potrpíme na špičkových materiálech, jako jsou zipy YKK nebo Velcro, materiály jako Merrino, Cordura, Polartec a další. Bohužel, většinu takových materiálů si pro vlastní potřebu necháváme dělat na zakázku, což znamená dlouhé měsíce čekání. A zase jsme u minimálních odběrů tisíce kusů nebo kilometrů látky. Také vyvíjíme vlastní materiály, které budeme mít minimálně v ČR, možná i Evropě jako úplně první, ale to je zatím ve stádiu vývoje, takže nechci předbíhat.
Máš ještě něco, o čem bys rád čtenářům něco řekl?
Já bych chtěl poděkovat za rozhovor a taky našim fanouškům a zákazníkům, bez kterých bychom dnes nebyli tam, kde jsme, a nemohli bychom nabízet špičkové vybavení pro profesionály.