Startuje víkend a už vás zase prudí nabídka televizí? Koukněte na neznámou novinku Standoff!
Normálně vydáváme recenze válečných kinohitů, až by jeden zapomněl, že se točí spousta filmů, které u nás třeba do distribuce ani nejdou a pokud je odvysílá televize, tak paradoxně ČT2 někdy v noci. Vyplatí se občas projet ČSFD a bez předsudků si něco vybrat. Nedávno jsem měla šťastnou ruku…
Ten film se jmenuje Standoff a neskutečně mě bavil, tak moc, že jsem si ho pustila druhý den znovu a mohu vám ho vřele doporučit. Vznikl letos v Kanadě, s níž ale nemá prakticky nic společného, asi je ta země pro natáčení levnější, ba její státní fond něco málo přispěl, přičemž celý film musel stát „pár dolarů“ a co jsem se dočetla, natočen byl za tři dny.
Jako jiné nízkorozpočtové, leč chytré snímky, si vystačil se dvěma herci a jednou dětskou protagonistkou v ústředních rolích a potom šesti(!) postavami, které tam mají epizodní role asi tak po dvou minutách. Takže vás teď zákonitě musí napadnout, že to je asi nějaké psycho, když celou dobu sledujete tři postavy. A to ještě podotýkám - v jednom domě!
Ale hned vás uklidním, hlavní role si střihli Laurence Fishburn (jo, ten z Matrixu) a Thomas Jane (jo, Punisher). A ten film si sami zprodukovali, těžko říci, zda si sami vyplatili i honoráře, ale určitě se u toho náramně bavili. A vy budete taky, protože snímek trvá 80 minut a není v něm absolutně nic, co by vás rušilo nebo nudilo – naopak je to skvělá příležitost dát si „soustředěný relax“ před obrazovkou (nalejte si něco dobrého, beztak byste během sledování dostali chuť).
Vpravdě geniální je ale ta zápletka, tak jednoduchá, patová situace, kdo s koho: Na samotě žije válečný veterán, který tak trochu zavinil smrt svého malého synka, manželka ho opustila, on si teda nakoupil chlast, napsal dopis na rozloučenou a hodlá si vystřelit mozek z hlavy.
Nedaleko je hřbitov, kde si zřejmě mafie (pro film to není důležité) vyřizuje účty, ale taky tam jede položit kytičku na hrob malá holka, která nedávno přišla o rodiče při autonehodě. A stane se nechtěnou svědkyní řádění nájemného vraha, dokonce jej vyfotí, takže utíká k jedinému domu široko daleko…
…No a pak celý film trčí nahoře nad schody s tím veteránem a dole na ni čeká nájemný vrah. Ten nemůže dům jednoduše zapálit, protože film z foťáku je bezpečně ukryt a požár by přečkal, nemůže se ani přiblížit k těm schodům, protože by dostal jednu mezi oči (a vice versa, veterán v patře má už jen jeden náboj, tak se nemůže do ničeho pouštět). A ke všemu se pánové při prvním střetnutí vzájemně trefili, takže hrají o čas, koho dříve skolí rozvíjející se šok, čemuž kráčí vstříc notnou konzumací alkoholu, což je fajn pro utlumení bolesti, ale pro celkovou kondici nikoli.
Když se podíváte na ČSFD, tak ten film má ubohých 47 % a chytrolíni v komentářích se otírají mimo jiné o zdánlivé nelogičnosti v konání hlavních postav, ale zdůrazňuji zdánlivé (snad až na jednu), protože pohledem military fanouška je to naopak velice věrná studie onoho rozvíjejícího se šoku. Vlastně si nevybavuji moc jiných filmů, které by byly tak uvěřitelné.
Jinou věcí je, zda máte rádi tzv. konverzačky, tj. když se více mluví, než střílí. Film to v jeden moment explicitně přiznává, když Fishburn řve posměšně cosi o „psychological warfare“. Mně to, mimo jiné – náladově – připomnělo třeba nejlepší scény z Výkupného s Gibsonem, když vyfakuje únosce svého syna a oni vystřelí. Zas abych byla upřímná, Standoff je čitelnější, předvídatelnější. Přesto celou dobu nevíte, kdy-zda-co bude teda dál.
Na Uložto najdete nejvýše verzi se slovenskými titulky (v nichž je pár chyb, ale to průměrný angličtinář rozluští), ostatně je to skvělá příležitost naučit se pár sprostých slov, idiomů a hlášek, které jsem teda fakt slyšela poprvé. Takže další plus. Některé ty hlášky mě vlastně bavily asi jako naposledy Pulp Fiction, a to je nějaká doba.
Co se týče zpracování, kamera je fajn, střih je fajn, zvuk nadprůměrný a závěrečný song naprosto i doslovně boží, přitom tak jednoduchý i hluboký jako sám film (Enter one, Sol Seppy). Just relax ;-)
Úplně nakonec, vzdor té „kavárně“, která film komentuje na ČSFD, moji mysl od jeho zhlédnutí obtěžkávají dvě neodbytné myšlenky. Zaprvé, tohle je brilantní ukázka, jak by šlo špičkový „akční“ thriller natočit za pár korun i v české kinematografii. A vzmůže se na to někdo? Ne! Kéž by, a potom by to mělo na ČSFD jistě 90 %. Zadruhé, dovedu si naprosto přesně představit, jak by stačilo postavit řez tím domem na scéně kteréhokoli divadla a udělat z toho špičkovou inscenaci. Třeba to jednou někoho napadne. Protože divák ví, že v jednoduchosti je síla.
PS: No a kdyby se vám to nelíbilo, tak mě snad neutlučete, je to jen těch 80 minut. Schválně dejte vědět, jestli vás to bavilo. Mně to přijde o tisíce procent lepší než naprosto neukoukatelné x-té díly Harryho Pottera nebo už překombinované Marvelovky typu Captain America: Civil War, jimiž nás cpou multikina a pak TV Nova. Btw, mnozí máme za sebou čerstvý zážitek Hacksaw Ridge, v recenzi na něj jsem psala, že mě ta dokonalost vlastně tak nějak vadí, sic nevím, proč. Pochopila jsem to, když jsem si konečně odpočinula u Standoff.