V českém vojenském letectvu dosluhují „létající JIPky“. Ohroženi jsou zranění vojáci i civilisté.

 15. 04. 2018      kategorie: ARMÁDA ČR    

Takzvané „vládní speciály“ – Airbusy i letouny CASA mohou být změněny v „létající nemocnice“, což zachraňuje životy raněných vojáků i civilních občanů při živelných katastrofách i hromadných nehodách nejen za hranicemi ČR. Jenže systém PTU (Patient Transport Unit) určený do těchto letounů je již zastaralý, jeho instalace trvá dlouho a neplní aktuální normy. Ministerstvo obrany ale k problému přistupuje přinejmenším vlažně.

Jednotky PTU se skládají ze tří částí: spodní zahrnuje zásoby kyslíku, prostřední klíčové přístroje jako defibrilátor, napájení dalších život zachraňujících zařízení a zásuvky s lékařským vybavením, horní patro pak tvoří polohovací lůžko, dýchací přístroj, monitor životních funkcí a další. Jinými slovy, jde o komplexní zařízení jako v sanitce nebo na nemocniční JIPce.

casa-medevac-_2_

Součástí PTU je samozřejmě řada dalších lékařských zařízení, pro představu dýchací masky pro dospělé i děti, infuzní pumpa, termoizolační přikrývka atd. To vše dohromady umožňuje realizovat tzv. MEDEVAC či CASEVAC z anglických zkratek Medical evacuation či Casualty evacuation.

Zdaleka nejde jen o přepravu vojáků zraněných v misích – stejně jako i vojenské vrtulníky zajišťují leteckou záchrannou službu (LZS) na části území ČR, tak vojenská letadla pomáhají s transportem těžce raněných či nemocných civilistů, včetně lidských orgánů určených k transplantaci. Mimo jiné takto na palubě letadel létá mimo transplantačních týmů lékařů i ECMO tým určený pro záchranu miminek se selháním srdce a plic…

Naposledy (leden 2018) šlo o pětiměsíční holčičku z Ostravy. Lékařský tým z pražské VFN dopravil vojenský letoun CASA k ní, za pár hodin už přistávali i s malou pacientkou v kritickém stavu zpátky v Praze, aby se mohla podrobit operaci.

img_8015-_2_

Problém je, že stávající „letecké jednotky intenzivní péče“ pořízené před více jak deseti lety se už nevyrábějí, nemají certifikaci podle mezinárodních leteckých předpisů, dochází do nich náhradní díly a jejich instalace do letadla je složitá – trvá až šest hodin a je při ní potřeba dokonce demontovat palubní toaletu!

Mezi veřejností sice nepanuje shoda, jak moc investovat do armády, ale snad úplně každý chce, aby mu stát garantoval nejmodernější lékařskou péči. Je proto s podivem, že armáda ponechává obnovení jednotek PTU zatím bez povšimnutí.

Šestihodinové (!) přestavby Airbusů pro transport raněných propagovalo Ministerstvo obrany naposledy v roce 2011 videem (viz níže), přičemž dané lékařské vybavení zastaralo od té doby snad ještě více, než samotné video (formát, rozlišení) z oficiálního armádního Youtube, což je samo o sobě výmluvným argumentem…

Podle dostupných informací plánuje MO ČR modernizaci interiérů „vládních“ Airbusů, ale mnohem závažnějším problémem je spíše obnova dosluhujících Patient Transport Unit za novou generaci PTU, které mají perspektivu využití na další dvě dekády provozu.