Vojenské drony 5: Marine UAV Squadron a jejich Pioneer
Pro lepší představu o praktickém využití bezpilotních letounů menších kategorií tentokrát představíme jednotku, která s nimi operuje a celkově se o ně stará, a sice ve prospěch Marine Expeditionary Force (MEF).
Začněme výčtem úkolů, která má představovaná droní letka plnit:
- Letecký průzkum, sledování, označování cílů (RSTA);
- sledování oblastí s označenými cíli, oblastí zájmu/vlivu ad.;
- pátrací a záchranné operace pro havarovaná letadla a osoby;
- zajištění real-time informací o pohybu cílů;
- získání přehledu o bojových ztrátách/poškození cílů;
- podpora bezpečnosti ve vytyčeném území;
- transmitační stanice pro vzdálenější jednotky;
- využitelnost při výcviku a další…
Největší riziko pro zdárné bojové nasazení bezpilotních prostředků představují podle zkušeností protivzdušná obrana, přenosné protiletadlové systémy, v neposlední řadě elektronické útoky. Velmi rizikové je setkat se s pilotovaným letounem a především vrtulníkem. Proto se musí při plánování letů dbát, aby se mise neprováděly stejnými trasami.
Marine UAV Squadron je organickou součástí Marine Aircraft Wing a podléhá tak administrativnímu i operačnímu velení ACE – Aviation Combat Element. Může operovat v módu general support nebo direct support, kdy ji řídí velitel jednotky, k níž je pro konkrétní misi přičleněna. Aby byla schopna širokou škálu svého nasazení zvládnout, skládá se z následujících organizačních částí:
Administrative Department | Intelligence Dept. | Logistics and Supply Dept. | Safety Dept. | Operations Dept. | Aviation Maintenance Dept. | Communication Platoon | Motor Transportation Platform.
Marine UAV Squadron dále podléhá autoritě Federálního úřadu pro letectví (FAA), pakliže operuje ve vzdušném prostoru USA. Když jsou drony ve vzdušném prostoru v zámoří, musí to být vždy na základě pravidel Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a pochopitelně na základě smluv s dotčenými státy a jejich organizacemi.
Letová posádka (skutečně nazývaná Flight Crew) sestává z osob na pozicích:
- Internal Pilot (účastní se plánování, předletové kontroly, vyhodnocení mise, především je zodpovědný za činnost všech přidělených UAV)
- Payload Operator (zodpovídá za využití sensorů – kamer – přenos a komunikaci získaných dat)
- Imaginery Analyst (vyhodnocuje a archivuje veškerá získaná data, a to již v průběhu mise, poté píše reporty, předává je zpravodajcům – Intelligence Officers)
- Maintenance Officer (stará se o upevnění užitečného nákladu, doplňování paliva a dalších technickou přípravu aúdržbu, během mise pomáhá řešit technické problémy)
- External Pilot (může být zapojen při vzletu a přistání)
Živé video mohou mít k dispozici všechny osoby v dosahu antény, kromě toho jsou jeho klíčové části dostupné na Secret Internet Protocol Router Network (SIPRNET), kde si je může prohlížet každý s příslušným oprávněním.
A nakonec s čím Marine UAV Squadron létá – to je UAS Pioneer, který se skládá z pěti letounů, pozemní kontrolní stanice (Ground Control Station – GCS), trekovací a kontrolní jednotky, přenosné řídící stanice (Portable Manually Control Station – PCS) a čtyř stanic pro vzdálený příjem.
Pioneer už je letoun větší než než známější Raven či Scan Eagle, patří do vyšší kategorie. Rozpětí křídel u něj činí 17 stop a maximální vzletová hmotnost může dosáhnout 205 kilogramů. Je schopen stoupat do výšky až 15000 stop a vydržet ve vzduchu 5 hodin.