Drony pro hasiče - reakce: A kdo by s dronem při zásahu létal?
Náš nedávný článek z rubriky věnované UAV (unmanned aerial vehicles), alias dronům, vyvolal komentáře, za něž jsme skutečně rádi. Jde o to, že jsme představili požadavky amerických hasičů na dron, který by jim pomáhal s prohledáním hořících budov. A od jejich českých kolegů přišly výtky, že něco takového by si při zásahu dovolit nemohli.
„Když HZS dorazí na místo požáru (např. bytového prostoru), tak většinou v počtu 4+1 a občas další cisterna v počtu 2+1 nebo 1+1. Během chvilky všichni natáhnou vedení a okamžitě hasí (což je otázka se vším všudy 5-10 min.), během tohoto procesu pracují všichni. A nevím, zda-li by někdo měl čas ještě pracovat s dronem," napsal nám jeden z našich hasičů, který si nepřál být v článku jmenován. Využití dronu vidí jinde: „Na pátrání osob na ploše, při sesuvu půdy, ještě snad při požáru velkých hal, bude dron dobrý pomocník."
O tom, že monitoring místa mimořádné události z výšky je přínosný, tedy asi nepanují pochyby. Stejně jako o tom, že může být proveden v momentě, kdy se k tomu ruce hasiče-operátora uvolní. A že v něm obstojí víceméně standardní drony. Zaměřme se tedy na rozporovaný způsob užití, a to je průzkum uvnitř. Asi by skutečně bylo zdržením vysílat dron tam, kam se hasiči rychleji a relativně bezpečně dostanou fyzicky sami. Při průzkumu bojem zároveň hasí. Kdyby nejprve zahájili průzkum dronem, tak by nehasili.
Americké versus české reálie
Americké zadání vývojářské soutěže hasičských dronů odráží tamní zkušenosti. Jednak je valná část rodinných domů z dřevotřísky, takže hoří velice rychle. K požárům vyjíždí více hasičů, nedělají průzkum bojem, nýbrž nejprve průzkum (evakuaci zajišťují tzv. rescue squads) a pak teprve hasí. Určitě lze také říci – s ohledem na velké městské aglomerace – že častěji dochází k požárům výškových budov, kde je třeba prohledat patra nad/pod požárem. Díky kvalitnímu natlakovanému systému hydrantů na ulici i v domech se hasiči snadno napojí na tom patře, kde hoří. Z těchto a jistě i jiných důvodů dron využijí i uvnitř budov.
Počesku - požár dvacetipatrové budovy... Na místo KOPIS (Krajské Operační Středisko) vysílá jednotku HZS (nejspíše 1x cisterna 4+1, velkokapacitní cisterna 1+1, žebřík nebo plošinu 1+1). Dále na místo pošle např. 2 JSDH (Jednotka Sboru dobrovolných hasičů). HZS má na výjezd 2 minuty, JSDH 10 min. HZS na místo přijede po 7 minitách od vyhlášení. Během toho se zatím lidi od JSDH sbíhají na hasičárnu, zatímco HZS zjištuje situaci.
Natahuje vedení do 20. patra, hašení z žebříku či plošiny nejde, protože to tam nedošáhne/napojit se v patře nejde kvůli stavu tuzemské hydrantové sítě. Během toho vyjíždějí JSDH a po 18 minutách od vyhlášení přijíždí na místo 10 lidí, kteří pomáhají natáhnout vedení. Během toho všeho je určená skupinka, která zatím obchází spodní byty a vyzývá obyvatele k evakuaci. Některá skupina provádí hasební práce a další provádí evaukaci vrchních pater pomocí vyváděcích masek. Během těchto chvil není žádný člověk volný, aby ovládal drona (připomeňme, že na místě je 9 profesionálních a 10 dobrovolných hasičů). Velitel zásahu nemá ani čas komunikovat s KOPIS, natož se zabývat výstupy z drona.
Co s tím?
Samozřejmě nikdo neříká, aby čeští hasiči nechali vyvíjet drony, kvůli jejiž nasazení by museli vytvořit průzkumné a záchranné hlídky, na což rozhodně nejsou kapacity. Za zvážení by nicméně stálo, zda by každá stanice (alespoň na úrovni C1-C3, v obcích nad 40 000 obyvatel) nemohla mít k dispozici menší dron (komerčně vyráběný, cenově se pohybujeme do 30 000 Kč), schopný letu kolem 10 minut, vybavený kamerou. A sice právě pro případy, kdy se hodí a výrazně usnadní zhodnocení situace. Na krajích by pak mohly být k dispozici i drony velké (schopné operovat min. půl hodiny a nést např. profesionální termokameru).
Jinou a stále častěji skloňovanou variantou je pak vytvoření sítě pohotovostních výjezdových skupin – dva operátoři, dodávka, velký a záložní malý dron, související vybavení (obrazovky, kamery a termokamery, chemická čidla...). Dojezd podle vzdálenosti a kapacity – od desítek minut do cca 4 hodin. Tuto službu by mohla nabízet i soukromá firma (zvláště má-li již po republice pobočky s pracovníky drženými v pohotovosti – např. kvůli opravám poruch energie, telekomunikací, plynu apod.). IZS by jí pak platilo paušál plus výjezdy, podobně jako je financována soukromá letecká zdravotní služba. Typicky by skupina jezdila k událostem, u nichž čas už nehraje takovou roli – monitoring požářiště, statické narušení budov, rozmetání trosek aj.