Němci oznámili další zlepšení svého vlajkového BVP: PUMA S1.
Do tendru na nová bojová vozidla pěchoty se chystá vstoupit německá PUMA, která je ze všech kandidátů nejmodernější, a přesto již byly aplikovány dílčí úpravy. Jde o vylepšení, vycházející z poznatků a přání uživatele, proto označení S (kdežto zásadní úprava modelu je v německém systému značena A1, A2…). I tak je na místě doplnit dosavadní informace o BVP PUMA o to, co je ve verzi S1 nové.
První prototypy PUMA zahájily zkoušky v roce 2006, o tři roky později započala sériová výroba pro německý Bundeswehr, který první dodávku převzal v roce 2015. Dlouhé testování i již tříleté užívání logicky přinesly náměty k dílčím, avšak velice přínosným úpravám, které tedy s označením S1 představilo konsorcium PSM v červnu na veletrhu Eurosatory.
Ti, kdo marně čekali předvedení PUMA na přehlídce Bahna, tak dostávají logické vysvětlení – bylo třeba vyčkat na světovou premiéru PUMA S1 v Paříži. O to milejší zprávou je, že po letních prázdninách se tato nejnovější verze obrněnce opět objeví, tentokrát právě u nás na Dnech NATO v Ostravě.
Přechod na S1 přináší tři vítaná vylepšení:
1) Zvýšení palebné síly integrováním protitankových řízených střel
2) zlepšení pozorovacích schopností instalací výkonnější optiky a barevných monitorů
3) zdokonalení ergonomie ovládání a řízení
Zásadní změnou mezi PUMA a PUMA S1 je instalace protitankového raketového kompletu MELLS (německé označení pro odpalovací zařízení PTŘS), který zahrnuje dvojici protitankových řízených střel Spike-LR, které jsou schopny probít 700 mm pancíř a mohou být použity na vzdálenost od 200 metrů do 4 km i v módu „vystřel-a-zapomeň“. Tento systém je do zbraňového systému PUMA S1 plně integrován, střelec-operátor tak snadno přepne mezi kulometem, kanonem a PTŘS.
Neméně důležitá je změna kamerového systému. Z vozidla lze pozorovat okolí v plném rozsahu 3600, vysoce citlivými kamerami pro denní i noční vidění, přičemž na monitorech lze zobrazit výstup z denní nebo noční větve samostatně nebo oba obrazy fúzovat, což zlepšuje rozlišení obrazu. Další soustavu kamer má k dispozici řidič a za kvalitnější byla vyměněna i pozorovací optika velitele a střelce. Pro ještě věrnější zprostředkování obrazu byly ve vozidlech nahrazeny monochromatické monitory barevnými ve vysokém rozlišení
Ve verzi S1 se vojáci dočkají také většího pohodlí a lepší kontroly. Na zdokonalení ergonomie ovládacích prvků využil Bundeswehr moderní technologie – za pomoci čidel a kamer umístěných v interiéru vozidla monitoroval pohyby osádky během simulace bojové činnosti a následně je detailně analyzoval. Zda totiž voják dosáhne na kýžené tlačítko pohodlně a jistě, nebo se musí natahovat, naklánět, může v jistých momentech sehrát důležitou roli (však si vzpomeňte na scénu z filmu Tankový prapor, kdy rotný Maňas poté, co to cukne, zavadí o páčku a kulometem div netrefí sovětskou delegaci…).
Podle oficiálních informací bude do tendru na pásová bojová vozidla pěchoty české armády nabídnuta právě již vylepšená verze BVP PUMA S1. Není pochyb o tom, že jde o nejmodernější a nejbezpečnější BVP, které je momentálně k mání. Nakolik však pro českou vládu budou tyto vlastnosti prioritou, lze zatím jen těžko předvídat.