Horská služba ve Špindlerově Mlýně se seznámila s možnostmi UAV
Na základě již dříve definovaných požadavků horských záchranářů připravil brněnský start-up Robodrone svůj model Kingfisher tak, aby mohl pátrat po turistech v nouzi pomocí kamery a termovize, navázat s nimi komunikaci přes palubní megafon a případně jim dopravit balíček pro přežití.
Foto: Horská služba ve Špindlerově Mlýně se seznámila s možnostmi UAV
Podle Horské služby se lidé dostávají do nesnází vyjetím mimo sjezdovku nebo ztracením se v lesích a zvláště vřesovištích. Bývá velmi náročné je najít, načež se k nim dostat (zejména jsou-li zranění a v terénu nepřístupném pro techniku). V horách se nevyzpytatelně mění počasí a k podchlazení může dojít klidně i v létě – ušetřený čas a zajištění osoby v nouzi proti prochladnutí jsou naprosto klíčové.
Scénář nasazení dronu 1 – pátrání po ztracených osobách a jejich záchrana
Hlídka dopraví UAV do blízkosti prohledávané oblasti (ideálně kam se dostane se skútrem/čtyřkolkou). Bezpilotní letadlo mnohem rychleji než lidé místo systematicky (přes zadané waypointy nebo algoritmy typu rozšiřující se kruh) pročesá. Buď se osadí modulem kamera + termovize na gimbalu (výhodné za zhoršené viditelnosti, nad hustým porostem), nebo modulem kamera + megafon + záchranný balíček.
Foto: Horská služba ve Špindlerově Mlýně se seznámila s možnostmi UAV
Jakmile dron pohřešovanou osobu najde, záchranáři se mohou vydat k její pozici. Alternativou je, že záchranáři-operátoři zjistí ještě stav osoby a naváží s ní komunikaci. To nabízí palubní megafon (dostatečně silný, aby byl slyšet i při větru a dešti z výšky přes 20 metrů). A je zde ještě možnost vysadit zmíněný záchranný balíček – WRSK (Waiting for Rescue Survival Kit).
WRSK jako zajímavá inspirace pro milovníky „KáPeZetek"
Tíha nákladu dronu je úměrná spotřebě jeho energie, takže je nutné si vybrat. Robodrone ve spolupráci s Horskou službou složil WRSK tedy z toho nejnutnějšího: izofólie, pár chemických ohřívačů (oxidačních, až 8h), energetické tyčinky (55g), compressed gauze od H&H (alternativně hotový obvaz), lighsticku, základních léků pro akutní životohrožující stavy a mobilního telefonu.
U léků uveďme, že jsou určeny alergikům a kardiakům – základem je Zirtec a Aspirin, pokud jsou Horské službě známy již probíhající zdravotní obtíže dané osoby, zamění je za silnější preparáty ve verzi autoinjektorů. Mimo sněžnou sezónu se do balíčku přidá ještě 100 až 200 ml vody.
Foto: Horská služba ve Špindlerově Mlýně se seznámila s možnostmi UAV
Co se týče telefonu, byl zvolen A320 od firmy Aligator (do prodeje přijde v nejbližších dnech). A pozor – to není nový model jejích pověstných „outdooráků", nýbrž typ neméně pověstného „senioráku". Splňuje ale všechny předpoklady – váží jen 61 gramů (!), má dvě SIM (pro případ slabšího pokrytí jednoho z operátorů), má SOS tlačítko a lokátor (kdyby osoba zpanikařila a začala se přesouvat „naproti" záchranářům, bude ji možné sledovat), má dobře čitelný displej a velká tlačítka (v mrazu a vánici značka ideál), je také velice hlasitý a má docela slušnou baterku a dostačující foťáček. To vše za cenu hluboko pod tisícovkou, takže možná zajímavý tip na záložní „survival" telefon.
Scénář nasazení dronu 2 – pátrání nad lavinovým polem
Při setkání a předvedení technických řešení pro první scénář popsala Horská služba další požadavky. Má možnost zachytávat výskyt mobilních telefonů, což využívá při pátrání po osobách, které smetla lavina.
Foto: Horská služba ve Špindlerově Mlýně se seznámila s možnostmi UAV
Znamená to ale chodit s přístrojem sem a tam. Umístěním zařízení na dron by se hledání opět velice zefektivnilo. Dron by pak měl být naprogramován tak, aby sledoval zachycený signál až do místa jeho největší intenzity. Dodejme, že šance na přežití v lavině je po hodině prakticky nulová.
Daší postřehy ze Špindlu...
Kromě bezpilotních systémů byla na místě představena ještě GINA ASoftware (psali jsme zde), což je systém řízení zásahů IZS, do něhož jsou integrovány i bezpilotní letadla Robodronu. Není proto divu, že kromě Horské služby přijeli i další zájemci – z Letecké služby PČR, Hasičského záchranného sboru a také ředitel pražské Zdravotní záchranné služby.
Foto: Horská služba ve Špindlerově Mlýně se seznámila s možnostmi UAV
Na všech byla znát počáteční nedůvěra, která ale zmizela po představení obou systémů. Navíc když v husté vánici, která by policejní vrtulník spolehlivě uzemnila, dron Kingfisher fungoval bez jakýchkoli obtíží.
Video: Robodrone Kingfisher pro Horskou službu / YouTube
Podařilo se upřesnit zadání pro využití technických pomocníků při záchranných akcích, ale nepřekvapivě čeká potenciální zákazníky mnohem náročnější a vleklejší úkol – přesvědčit své zřizovatele k zařazení položky pro nákup a servis dronů do rozpočtu. Dron typu Kingfisher stojí tolik, co skútr – a ten druhý má z logiky věci v napnutém rozpočtu zatím přednost. Na druhou stranu: kolik stojí lidský život? (A co dokáže lavina jsme viděli v uplynulých pár dnech hned dvakrát...)