Německo investuje do dalšího rozvoje BVP PUMA 75 miliard korun.
Němci investují do BVP PUMA o 3 miliardy euro více, než původně zamýšleli. Souvisí to nejen se zařazením tohoto vozidla do sil velmi rychlé reakce NATO (VJTF), ale i s dřívějším šetřením na Bundeswehru. Výdaje kritizuje především opozice (původní článek zde), nicméně podle ministerstva obrany jsou odpovídající.
Celkově má Bundeswehr za 350 nových bojových vozidel pěchoty zaplatit bezmála 6 miliard Euro, což je nicméně skoro dvakrát tolik, s čím německá vláda při vzniku programu počítala. V této částce již je započítáno vše, co dodatečně Bundeswehr chtěl změnit/upravit/modernizovat/doplnit, tedy vozidla jsou plně vybavená a okamžitě bojeschopná.
Naproti tomu je třeba říci, že v roce 2002 objednala spolková vláda jen pomyslné „naháče“ v porovnání se současnými vozidly pro síly velmi rychlé reakce (VJTF).
Teprve později objednávala výukové a výcvikové služby pro osádky, včetně pokročilých simulátorů, další náhradní díly a systém aktivní ochrany. To jsou samozřejmě naprosto nepostradatelné položky, systémy a související služby a dá se dovozovat, že německé ministerstvo obrany postupovalo „salámovou metodou“, svým způsobem tak typickou i pro český resort obrany, protože naráz by jeho požadavky vládou neprošly.
Dále byly doobjednány protitankové řízené střely, integrace pokročilých systémů velení a řízení, včetně digitálních a satelitních radiostanic, rovněž dodatečné kamery s lepší rozlišitelností ve dne i v noci, které monitorují okolí vozidla (tzv. Situational Awareness).
K tomu došlo letos v návaznosti na zařazení německé mechanizované pěchoty s BVP PUMA do Very High Readiness Joint Task Force, což jsou vyčleněné jednotky zemí NATO schopné v období pohotovosti rychle zasáhnout kdekoli na světě.
Samotné ministerstvo obrany pak jako důvod zvýšení ceny uvádí i inflaci – od původní kalkulace uplynulo 17 let!
Obdoba úřadu pro vyzbrojování, spolkový BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), počátkem července podepsal se zástupci průmyslu smlouvu na předání jejich modernizovaných verzí pro VJTF v letech 2020-21.
Foto: KMW, Wiki