Vést armyshop není pro každého (4): TREFA Kameničky a rodina Adámkových
Obchod www.vojenskyprodej.cz, alias TREFA, je jakousi kombinací vojenského výprodeje, outdoorového vybavení a pracovních oděvů, což se mezi sebou nevylučuje, všichni víme, že vojenské maskáče nosí rádi zedníci, rybáři, trampové... Patří k vůbec nejstarším armyshopům u nás a pořád má co nabídnout. Stará se o něj už druhá generace rodiny Adámkových, my jsme se ptali Roberta Adámka...
Proměňuje se v průběhu té dlouhé doby existence nějak zásadně podoba Vašeho obchodu?
Dá se říci, že od počátku je nabídka našeho obchodu koncipována stejně. Jen se mění sortiment zboží. Po revoluci u nás žádní specializovaní výrobci pracovních či outdoorových oděvů neexistovali a velké materiální zásoby, kterých se v té době zbavovala československá armáda, zaplnily tuto mezeru. Postupně náš trh "objevila" Čína, která dokázala rychleji zareagovat na příležitost, a vcelku úspěšně naplňovala potřeby českých zákazníků nízkou cenou. I my jsme na to museli reagovat a asijský dovoz se objevil v naší nabídce.
V posledních letech zaznamenáváme opět poptávku po kvalitnějších, i když dražších věcech, v mnohém si člověk radši připlatí. Vyřazená výstroj ČSLA a pak i AČR však vždy tvořila kostru našeho sortimentu. Bohužel se z mnoha věcí stává již nedostatkové zboží a přesouvá se spíše na sběratelské weby.
Fungujete od roku 1991 a váš e-shop běží od roku 1999. Jaké to bylo v těchto „dřevních“ dobách rozbíhat obchod a zvláště zásilkový prodej?
V roce 1999 si samozřejmě nikdo neuměl představit, co bude internet za 15 let znamenat. Vše bylo ještě v plenkách. Webové stránky si na koleně programoval můj otec, kterého to chytlo a dodnes se snaží s vývojem držet krok. E-shop byl tehdy krok do neznáma, zákazníky jsme získávali zejména inzercí v denním tisku. Pamatuji, že když nám tehdy vyšel skromný inzerát v již neexistujících Zemědělských novinách na vojenské polobotky, mohl jsem následující dny chodit k poštovní schránce s batohem, kolik tam bylo korespondenčních lístků.
Do odesílaných balíčků jsme poté vkládali improvizovaný katalog našeho dalšího zboží, které si lidé, v případě spokojenosti, mohli zase objednat korespondenčně. Jsme rádi, že s mnohými zákazníky z té doby jsme dodnes v kontaktu a dá se říci, že máme i přátelský vztah. Nyní už si to bez e-shopu neumíme představit.
Jste rodinný podnik, kdo byl tím pomyslným zakladatelem a hybatelem?
Naše firma funguje ve druhé generaci, takže tohle je otázka na mého otce. Mně bylo v roce 1991 čtrnáct let a měl jsem zcela jiné záliby. Nápad na obchod s army oblečením se zrodil v hlavě mojí matky, která při poznávacím zájezdu do Holandska viděla tento typ prodejen. Vznikla obchodní společnost TREFA a všechno začalo trenýrkami a košilemi, které se rodičům podařilo v té době odkoupit od Ministerstva vnitra. Šly do toho veškeré rodinné úspory a práce s tím bylo tolik, že oba skončili v zaměstnaneckém poměru a pracovali od počátku na plný úvazek v TREFĚ.
Máte opravdu rozsáhlý sortiment bot, pracovních a vojenských, včetně modelů, které se dnes už moc nevidí. Odkud je berete a o jaké modely je trvale největší zájem?
Sortiment máme opravdu široký, ale rádi bychom měli ještě větší. Bohužel armáda již neuvolňuje k prodeji věci žádané a už vůbec ne v běžných velikostech. Například hojně poptávané, léty prověřené kanady vzor 60, by se prodávaly velmi dobře, i když se jedná o 30-40 let starou obuv, ale prostě už nejsou na trhu.
S pracovní obuví je to trochu jinak. Snažíme se dosáhnout na co nejnižší cenu tím, že od výrobců nebo dodavatelů nakupujeme ve velkých objemech a cíleně vyhledáváme prodeje nadbytečných zásob nebo již vyběhlých modelů. Dosaženou nižší nákupní cenu si nenecháváme pro sebe, ale snažíme se ji přenést na naše zákazníky.
Další, co mě zaujalo, je dětský sortiment – jak ho pořizujete a plánujete rozšíření nabídky?
Snažíme se průběžně naskladňovat další dětský sortiment, podle mého soudu má před sebou budoucnost. Zjišťují to i čeští výrobci, ale tam bohužel není možné dosáhnout na takovou výrobní cenu, aby maskáče byly dostupné a prodejné širokým vrstvám. Proto zde vládne asijský import. Neříkám to se záští, člověk koupí dítěti kalhoty, a to je má stejně na sezónu, maximálně na dvě, než z nich vyroste. Není potřeba mít věci, které vydrží vše. Vím, o čem mluvím, sám mám tři děti a námi nabízené dětské oblečení by směle mohlo nést visačku: testováno na lidech.
Jednou jsem u Vás koupila klasickou modrou teplákovku ČSLA, protože strýc se nostalgicky zasnil, že to byly nejlepší tepláky, co kdy měl. To je nějaká firma pořád šije? Nebo jde o výprodej z armádních skladů?
Tak to doufám, že ho teplákovka od nás nezklamala. Jedná se skutečně o originál, vojenské kusy z 80. a 90. let, které se šily v Teplicích. Osobně jsem tyto "švestky" nafasoval na vojně ještě po roce 2002. I současná armáda potřebuje pro své vojáky tepláky a nechává si je v rámci výběrového řízení šít v České republice, ale tento proviant se dosud do prodeje vyřazených armádních zásob nedostal a vzhledem k trochu změněné taktice AČR při nakládání s nadbytečným materiálem ani nedostane nebo dostane v takovém stavu, že už nebude použitelný.
Ještě tak do roku 2010 se Ministerstvo obrany hojně zbavovalo skladových zásob, většinou se jednalo o balíky s mnohamiliónovou cenou, které zakoupila nějaká kapitálově silná společnost a my, menší, pak kupujeme oblečení od ní. Není to však jen armáda, ale existovaly i velmi zásobené sklady civilní ochrany, které koneckonců provozuje stát pod jiným názvem dodnes.
Mimochodem, nebudou někdy k dostání polní lopatky ČSLA? Dříve byly na každém rohu, ale dnes už je to samý Miltec/MFH. A jsou nějaké takové další věci, na které se zákazníci ptají?
Vím o jednom skladě, kde je českých polních lopatek několik palet, ale zatím jsou ze strany majitele dány stranou jako neprodejné, takže bohužel. Jinak je to jako se vším. Co je žádané a není k dostání, stoupá na ceně a pak už záleží na každém, jestli peníze do toho investuje. Podobná dilemata řešíme i my, kdy jsou častokrát požadavky nám prodávajících tak přemrštěné, že z obchodu vycouváme.
Žádaných věcí je víc, lidé se stále ptají třeba na jehličkové kalhoty vzor 60, už zmíněné kanady vzor 60 nebo maskovací sítě. Z modernějších věcí jsou aktuálně nedostatkové například originální kalhoty vzor 95, které nemá ani česká armáda, protože se jí nedaří jejich výrobu vysoutěžit.
Jaká je Vaše klientela? U těch, kdo nakupují online, to asi nevíte, ale jezdí si k Vám třeba lidé z okolí?
Dnes už existují tak pokročilé analýzy, že ani přibližná identita našich zákazníků na internetu není pro nás tajemstvím. Víme, že k nám chodí nakupovat z 54 % muži a většinou ve věku kolem 30 let. Jsme rádi, že vysoké procento z nich se k nám vrací. Zásilky už jsme posílali opravdu do celého světa, do USA, Ruska, Slovinska, Holandska a celé řady bližších zemí. Klientelu naší prodejny přímo ze skladu u nás v Kameničkách tvoří samozřejmě zejména místní, ale není výjimkou, že na nákup přijede zákazník z druhého konce republiky nebo ze Slovenska.
Chystáte do budoucna nějaké změny?
Pořád se něco děje. Dokončujeme přechod společnosti na s.r.o., aby byla zajištěna kontinuita firmy i v případě nenadálých situací, a v současnosti chystáme velmi důležitý a nutný krok - redesign našeho internetového obchodu www.VojenskyProdej.cz. Chceme, aby nový poskytovatel, kterého vybereme, a vzhled, který stránky dostanou, byli uživatelsky co nejpříjemnější a zákazníci měli další důvod, proč se k nám vracet.