Bezpečnější drony, aneb český patent na záchranné mini padáky

 19. 03. 2015      kategorie: ARMÁDA ČR    

Masovému rozšíření a nasazení bezpilotních letadel (zvláště s rotujícím křídlem) pro potřeby Integrovaného záchranného systému brání několik nedořešených problémů. Veskrze souvisejí s bezpečností a jsou „řešeny" legislativními restrikcemi. Nyní ale odpadá to největší riziko – že UAV někomu spadne na hlavu.

drony_padak_00
Foto: Vystřelení záchranného padáku dronu

Ne že by myšlenka vybavit bezpilotní letadla padákem byla nějak originální. Jenže také to není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Ostatně nedávno svůj padákový systém Dropsafe představil největší výrobce hobby dronů DJI a bylo to jedním slovem zklamání.

Okrasný padák DJI

Padák DJI pro koptéry o průměru cca 100 cm a hmotnosti pod 10 kg je vyhazován díky tlaku CO2 a roztáhne se do půl sekundy, a to už v šesti metrech nad zemí. Zní to dobře? Jeho hmotnost 550 g už tak líbezně nezní. A co zní docela děsivě, je pádová rychlost asi 22 km/hod! Jinými slovy, tento okrasný padák jaksi nebrání tomu, aby padající dron někoho zranil, v lepším případě se jen sám rozbil. Pokud byste za něj přesto chtěli dát zhruba dvacet tisíc korun, tak nezapomeňte, že pasuje jen na konkrétní modely DJI.

Opravdový padák Galaxy GRS

Liberecká firma vyvíjí a vyrábí padáky, resp. záchranné systémy pro malé letouny, už třicet let. V roce 2014 se spojila s několika českými výrobci UAV a především s Fakultou strojního inženýrství – Leteckého ústavu VÚT Brno. Výsledkem jsou dva patenty a několik užitných vzorů, které se vztahují na nejlehčí balistický záchranný systém na světě (v pěti velikostech v kategorii únosnosti 5-35kg), který váží od 250g!

Padák vytlačuje pyrogenerátor (podobně jako airbag ve voze). Samozřejmě balistické zařízení prošlo testy v Leteckém ústavu VÚT Brno a je certifikováno leteckou zkušebnou, padáky byly navrženy na základě výsledků měření v aerodynamickém tunelu ve VZLÚ Letňany pro dosažení maximální stability. Systém je certifikován a zaručeně funkční při teplotách -40°C až +70°C, atmosférické vlhkosti 95%, samozřejmě při dešťi, zvýšené prašnosti atp.

drony_padak_01

Bezpečná výška použití je rovněž 6 m nad zemí. Funguje v rychlosti 0-80 km/h, resp. varianta Speedy až do 220 km/h. Stejně jako DJI je zde možnost opakovaného použití, přičemž to zlvádnete během pár minut sami v terénu. Zřejmou výhodou je univerzalita systému - snadná montáž balistického zařízení a elektroniky na kterýkoli bezpilotní systém UAV v dané hmotnostní kategorii. A co je důležité, pádová rychlost je kolem 15 km/h, přes 20 km/h se rozhodně nedostane. Náraz je stejný, jako když pustíte dron z výšky 70ti cm na zem. Jen ta cena odpovídá novince - asi pětadvaceti tisíc.

drony_padak_02

Zásadní krok vpřed

Někomu se může zdát osazování dronů padáky jako zbytečnost. Je to ale naopak – naprosto průlomové. Drony dnes mají jen jeden bezpečnostní prvek – failsafe systém, který při ztrátě signálu zahájí automatické klesání rychlostí kolem 1 m/s až po přistání/náraz do toho, nad čím se dron zrovna nacházel.

Při technické závadě, vybití baterií, srážce s překážkou apod. padá dron k zemi jako švestka. Z toho důvodu smíte létat jen za viditelnosti, mít dron v přímém dohledu, držet se v relativně velké vzdálenosti od osob, budov a vůbec zastavěných území. Pilot nese obrovskou zodpovědnost, ačkoli amatérští hobisti si to zjevně neuvědomují a také je jen otázkou času, než zapříčiní tragédii.

drony_padak_03

Potřebujete-li splnit zadání v rozporu s legislativou, je třeba vyjednat si na Úřadu pro civilní letectví povolení. To by samo o sobě pro složky IZS (policie i hasiči již mají odborné komise pro zařazení dronů do výzbroje) nemuselo být těžké, jenže nejde jen o letecké předpisy. Na bezpečnost dronů je navázáno jejich pojištění - na způsobené škody musí být profesionální provozovatelé pojištěni povinně, přičemž pojistek je zatím malý výběr a jsou drahé. Padáky zvýší ochotu pojišťoven.


Video: Předvedení záchranného padáku pro drony GALAXY GRS / YouTube

V neposlední řadě jde o osobní zodpovědnost pilota – bude se mu mnohem lehčeji pilotovat s vědomím, že nikoho nemůže zabít (vice versa těžko můžete chtít po hasiči, aby s dronem létal při stresující záchranné akci, když by mohl napáchat více škody než užitku). A tak zafungovaly zlaté české ručičky, profesionální záchranný systém se zapíše do historie světové historie dronů.